Nietrzymanie moczu to wstydliwy problem, który powoduje, że całkiem sprawne starsze osoby powoli zaczynają wycofywać się z życia. Lęk przed nieutrzymaniem moczu w sytuacjach towarzyskich, podczas podróży czy w sklepie jest po prostu paraliżujący. Dyskomfort, wstyd i obawy towarzyszą tym osobom na co dzień. Jednak jest kilka sposobów na to, by poradzić sobie z problemem i nie rezygnować z życia.

Odpowiedni poziom nawodnienia

Na to, jak działa pęcherz, wpływ ma przede wszystkim ilość wypijanych napojów. Starsze osoby, które borykają się z nietrzymaniem moczu, na ogół unikają picia dużych ilości wody, by zmniejszyć ilość wydalanego moczu. Nie przynosi to jednak odpowiedniego efektu, wręcz przeciwnie – może być szkodliwe. Jeśli doprowadzi do odwodnienia, wydalanie moczu zostanie jeszcze silniej zaburzone. Zapewnienie organizmowi odpowiedniego poziomu nawodnienia sprawi, że pęcherz będzie działał prawidłowo.

Lekka modyfikacja diety

Nie tylko to, co pijemy, lecz także to, co jemy, ma wpływ na nietrzymanie moczu. Problem możemy zminimalizować, wprowadzając lekkie modyfikacje do diety. Przede wszystkim trzeba wyeliminować wszystkie produkty drażniące i moczopędne. Z tego względu należy bardzo ograniczyć picie herbat ziołowych, zwłaszcza tych zawierających pokrzywę. Z tego samego powodu powinno się wyłączyć z diety natkę pietruszki.

Należy zwrócić uwagę także na spożywane owoce. Te kwaśne mogą mieć działanie drażniące na pęcherz, dlatego z diety warto wyeliminować cytrusy. To oczywiste, że także kawa i alkohol mają wpływ na poziom wydalanego moczu.

Pieluchomajtki, czyli zapewnienie maksymalnego komfortu

Aby uniknąć zakłopotania w czasie podróży lub sytuacji towarzyskich, warto zawczasu zadbać o komfort w razie nietrzymania moczu. W tym celu przydają się pieluchomajtki dla dorosłych, bardzo wygodne rozwiązanie, które sprawia, że nietrzymanie moczu przestaje być problemem. To najlepszy sposób na dyskretne wchłanianie wody.

Pieluchomajtki pozostawiają skórę suchą, dzięki czemu ryzyko odparzeń czy wysypki jest dużo mniejsze. Na dodatek pochłaniają nieprzyjemny zapach. Niewidoczne pod ubraniem i wygodne, nie krępują ruchów. Pozwalają na zachowanie komfortu i dyskrecji. Ich największą zaletą jest fakt, że dzięki nim osoby starsze nie muszą wycofywać się z życia towarzyskiego i ulubionych zajęć poza domem.

Ćwiczenia mięśni dna miednicy

Za kontrolę pęcherza odpowiedzialne są mięśnie dna miednicy, tak zwane mięśnie Kegla. Ich ćwiczenie, czyli świadome napinanie zaleca się już młodym osobom – to profilaktyka nietrzymania moczu. Jednak także w przypadku starszych osób może to pomóc i zminimalizować problem nietrzymania moczu.

Mięśnie dna miednicy można ćwiczyć także w czasie oddawania moczu. Warto wyrobić sobie nawyk częstego chodzenia do toalety, nawet przy braku odczuwania potrzeby. Dzięki temu mięśnie są ciągle ćwiczone, a na bieżąco opróżniany pęcherz nie powoduje przykrych niespodzianek.

Materiał zewnętrzny

Komentarze

Share.

Comments are closed.