Niektóre ćwiczenia mogą pomóc w walce ze wstydliwym problemem, jakim jest nietrzymanie moczu.

Pilates to system ćwiczeń fizycznych, opartych na połączeniu relaksacji, rozciągania i delikatnego wzmocnienia mięśni. Ich twórcą, w XX w., był Niemiec Josef Pilates. Obecnie taka forma aktywności jest popularna prawie na całym świecie. Pomaga nie tylko w zachowaniu ładnej sylwetki. Może mieć również wpływ na stan umysłu i zdrowia fizycznego.

Pilates, a NTM

Ćwiczenia te można wykonywać z pozytywnym skutkiem na wszystkie partie ciała. Jest też odpowiedni dla osób, które borykają się z problemem nietrzymania moczu. Zdarza się bowiem, że w wyniku otyłości, nieprawidłowego trybu życia bądź po prostu wieku, mięśnie dna miednicy odpowiedzialne również za podtrzymanie pęcherza, słabną. Pilates może pomóc je wzmocnić i pozbyć się nieprzyjemnej dolegliwości, jaką jest NTM.

Gdzie?

Ćwiczenia można wykonywać samodzielnie w domu lub wybrać się w tym celu do odpowiedniego klubu fitness. Tam instruktor dokładnie wyjaśni i pomoże skupić się na tych ćwiczeniach, które zdecydowanie poprawią napięcie mięśni dna miednicy.

Większość ćwiczeń powinna odbywać się przy napiętych mięśniach brzucha, a tym samym mięśni Kegla, jednak czasami ciężko je zlokalizować. Korzystając z toalety warto zatrzymać na moment strumień moczu – mięśnie, które się wtedy napną, to właśnie te, które odpowiadają za odpowiednie utrzymanie narządów w dole brzucha, w tym pęcherza.

Istnieje też wiele propozycji ćwiczeń skupiających się głównie na ćwiczeniu mięśni Kegla. Zazwyczaj wykonuje się je w pozycji leżącej lub siedzącej. Polegają ona na wykonywaniu ruchów, które jak najbardziej będą aktywować mięśnie brzucha.

Efekty

Aby pojawiły się efekty, ćwiczenia należy wykonywać regularnie i nie zaprzestawać ich nawet pomimo widocznej poprawy. Nieaktywowane mięśnie dna miednicy słabną, dlatego warto zadbać o to, aby co jakiś czas poświęcić im chociaż chwilę.

To, czy takie ćwiczenia mogą pomóc czy pogorszyć stan pacjenta, należy najpierw przedyskutować ze swoim lekarzem, do każdych z nich mogą być jakieś przeciwskazania. Jednak pilates jest na tyle bezpieczną formą ćwiczeń, że nie powinien powodować poważnych kontuzji. Jego zaletą jest też to, że nie jest bardzo męczący, toteż z powodzeniem może być praktykowany przez osoby starsze.

Aleksandra Wiktor

Komentarze

Share.

Leave A Reply